Den viktige kritikken

Kritikk er tilbakemeldinger som har til formål å endre noe. Det være seg atferd hos andre, i samarbeidet eller måten vi gjør ting på. De fleste mennesker synes kritikk er ubehagelig. For å snakke meningsfylt om kunsten å gi og motta kritikk, må vi bakenfor fasadene og inn i de ofte sammensatte menneskelige behovene.  Etter dette kurset vil du få en god forståelse for hvordan du bedre kan håndtere det å få og gi kritikk og korreksjoner.

Timer

2 ikke-juridiske timer

Fagområde

Publisert: 5. nov. 2019

Kursavgift

Medlemmer: 1 600 NOK ekskl. mva.

Andre: 2 200 NOK ekskl. mva.

Pris for abonnenter 0 NOK

INNFØRINGSKURS

Hva lærer du?

Hvorfor er vi så redde for kritikk? Kritikk er noen ganger nødvendig og korreksjoner kan være nyttige. Kritiske innspill kan ha betydelig positiv effekt. Men kritikk og korreksjoner vekker ofte forsvar og mot-kritikk. De fleste mennesker synes kritikk er ubehagelig, både å få og gi. Årsaken ligger i at kritiske innspill pirker i vår aller mest grunnleggende psykologi – nemlig behovet for å være godt likt av de andre, behovet for å være flink og ha en trygg plass i fellesskapet. Som flokkdyr vippes vi lett av pinnen ved trusler om avvisning, statustap eller konflikt – vi blir redde for å miste forbindelsen med de andre.

I jobben som jurist eller advokat vil det ofte oppstå situasjoner hvor det gis og mottas kritikk. Skal vi snakke meningsfylt om kunsten å gi og motta kritikk, må vi bakenfor fasadene og inn i de ofte sammensatte menneskelige behovene. Dette kurset tar deg derfor ut i psykologisk farvann.

Guro Øiestad er psykologspesialist og førstelektor ved psykologisk institutt, ved Universitetet i Oslo. Hun har privat praksis, og driver kurs og foredragsvirksomhet for arbeidslivet. Hun er ogå forfatter og har hatt suksess med bøkene Feedback (2004), Kritikk (2006) og Selvfølelsen (2009), og har nylig gitt ut boken Gi og motta tilbakemeldinger - om å bygge hverandre (2019), på Gyldendal Akademisk.

_____

PS! JUS tilbyr nå et digitalt abonnement. Her får du tilgang til markedets største digitale portefølje av juridiske kurs. Som en del av dette abonnementet får du også tilgang til to livestreamkurs (årlige oppdateringskurs eller andre kurs som tilbys via livestream). Her kan du lese mer om abonnementet.

Hvem passer kurset for?

Alle

Leksjoner

Leksjon 1 – Innledning Førstelektor, klinisk psykologi, psykologspesialist Guro Øiestad,
Universitetet i Oslo, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Psykologisk institutt, Oslo

Leksjon 2 – Hva må være på plass for at kritikk skal bli konstruktiv?
Leksjon 3 – Hvorfor kritikk er viktig
Leksjon 4 – Hvorfor kritikk er vanskelig
Leksjon 5 – Dialog som forutsetning for konstruktiv korreksjon
Leksjon 6 – Kjøreregler når du gir kritikk

  • Kjøreregel 1 og 2
Leksjon 7 – Kjøreregler når du gir kritikk

  • Kjøreregel 3 og 4
Leksjon 8 – Kjøreregler når du gir kritikk

  • Kjøreregel 5 og 6
Leksjon 9 – Kjøreregler når du gir kritikk

  • Kjøreregel 7 og 8
Leksjon 10 – Kjøreregler når du mottar kritikk

  • Kjøreregel 1 til 3
Leksjon 11 – Kjøreregler når du mottar kritikk

  • Kjøreregler 4 til 6
Leksjon 12 – Kjøreregler når du mottar kritikk

  • Kjøreregler 7 til 9
Leksjon 13 – Oppsummering

Foredragsholdere

Praktisk informasjon

Du kan ta kurset på PC/Mac, nettbrett eller smart-telefon. Du kan se kurset flere ganger, og selv bestemme hvor stor del du ønsker å se av gangen.
For å få godkjent etterutdanningstimer må hele kurset gjennomføres og kontrollspørsmålene besvares.
Når du er påmeldt kurset får du tilgang til kurset på "min side", på jus.no. Kurset er tilgjengelig i 180 dager fra kjøpsdato eller så lenge du har aktivt abonnement.

Publisert: 5. nov. 2019

Kontaktpersoner

Ledelse

Ledelse er et aktuelt tema for mange jurister og advokater. Har du innspill eller spørsmål knyttet til dette fagområdet kan du kontakte direktør Torbjørn Buer på e-post: tb@jus.no.

Mer informasjon om fagutvalget