Det årlige patent-, varemerke- og designrettskurset 2024

tirsdag 29. okt.

9:30 Velkomstkaffe og registrering
10:00 Åpning

JUS og kursleder ønsker velkommen og presenterer kurset.

10:05 Nytt i etterligningsvernet

En oversikt over rettsutviklingen av etterligningsvernet vil bli gitt av advokat Nathalie Bailey, som vil gjennomgå de viktigste endringene på lovgivningssiden og de aktuelle sakene fra rettspraksis.

Advokat Nathalie Bailey,
Advokatfirmaet GjessingReimers AS, Oslo

10:50 Pause
11:05 Nytt i patentretten

Advokat Knut Sverre Skurdal Andresen skal gå gjennom rettsutviklingen av patentretten det siste året. Både endringer på lovgivningssiden og de viktigste sakene fra norsk og internasjonal rettspraksis vil bli belyst.

Partner Knut Sverre S Andresen,
Schjødt, Oslo

11:50 Pause
12:05 Unified Patent Court (UPC) – de første 18 måneder

The UPC – 18 months after the start. Litigating a case before the UPC. Siddharth Kusumakar will discuss what we have seen so far, including early trends, important procedural aspects (e.g. parallel proceedings / bifurcation, evidence and experts, the language issues), and will share his thoughts on some «hot topics».

Partner Siddharth Kusumakar,
Powell Gilbert, London

12:50 Lunsj
13:50 Parallellsesjon 1
Green claims og varemerkerett (streames ikke)

Bruken av miljøpåstander i markedsføring er utbredt og underlagt strenge regler i markedsføringsloven. Reglene vil bli ytterligere strammet inn som følge av EU-direktiver. Vi gir en kort gjennomgang av reglene og noen eksempler fra praksis. Vi tar også for oss varemerkerettens betydning ved bruk av bærekraftpåstander. Mange miljøpåstander er nemlig registrerte varemerker. Vi stiller spørsmålet om hvordan disse står seg etter markedsføringsretten og om varemerkeretten gir et spillerom som kan benyttes i aktørers bærekraftkommunikasjon, eller om slike merker i prinsippet er verdiløse.

Managing Associate Maria Haugstad,
Advokatfirmaet Wiersholm, Oslo

Managing Associate Kristiane Aarvik,
Wiersholm, Oslo

13:50 Parallellsesjon 2
Troverdighetskravet - praksis etter G2/21

Advokat Lars Erik Steinkjer vil innlede om følgende:

  • Formålet til troverdighetskravet
  • Kriteriene i G2/21 tolket i lys av formål og sakens forhistorie
  • Nærmere om G2/21 og hvordan avgjørelsen har blitt tolket i etterfølgende praksis

Partner Camilla Vislie vil deretter innlede om følgende:

  • Lagmannsrettens tolkning av G2/21 i den norske apiksaban-saken, særlig i lys av etterfølgende avgjørelser fra Technical Boards of Appeal og praksis i andre land
  • Lagmannsrettens vurdering i den norske apiksaban-saken av hvorfor patentet oppfyller kravene i G2/21

Partner Camilla Vislie,
Advokatfirmaet Thommessen, Oslo

Advokat Lars Erik Steinkjer,
Wikborg Rein, Oslo

14:35 Kort benstrekk og bytte av foredragsholder
14:40 Parallellsesjon 1
Geografiske betegnelsers økende beskyttelse etter EU-domstolens praksis

Geografiske betegnelser har vokst frem i EU som en immaterialrett med økende beskyttelse etter EU-domstolens tolkning. Norge gjennomfører flere forordninger som har vært gjenstand for tolkningen, og har et eget regelverk basert på forordningene. I denne parallellsesjonen vil rettighetenes omfang belyses, som også vil innebære en innføring i de praktisk viktigste problemstillingene for beskyttelsen av geografiske betegnelser.

Associate Sander Bøe Bertelsen,
Advokatfirmaet BAHR, Oslo

14:40 Parallellsesjon 2
Fordeler og ulemper ved patentbegrensning fra domstolene vs administrativ patentbegrensning (streames ikke)

Formålet med å begjære patentbegrensning er å forebygge ugyldigkjennelse av patent. Om patentbegrensning begjæres fra domstolene eller Patentstyret, kan i det enkelte tilfelle få stor praktisk betydning. I foredraget vil det gis retningslinjer for hva patenthaver og patenthavers prosessfullmektig bør tenke over i ugyldighetssaker ved valget mellom patentbegrensning fra domstolene og administrativ patentbegrensning.

Advokat Emily K. Firing-Toften,
Advokatfirmaet BAHR AS, Oslo

15:10 Pause
15:30 Merkevarer og varemerker: Distinkte kjennetegn og hvordan hjernen tar valg – etablering og håndheving av rettigheter

Hva gjør en merkevare til en merkevare? Hvor kommer distinkte kjennetegn fra? Hvordan ivareta merkevarer over tid - og ikke minst - hvordan bør man gå frem for å dokumentere, sikre og håndheve rettigheter til merker med svakt iboende særpreg?

Senior Vice President Nils Goller,
Orkla Marketing & Innovation, Orkla ASA, Oslo

Advokat Pål Hurlen,
Orkla Legal, Orkla ASA, Oslo

16:30 Kursslutt dag 1
19:30 Aperitiff
20:00 Middag for de som bor på hotellet

onsdag 30. okt.